e-TOLL dla ciężarówek

Samochody ciężarowe w e-TOLL

30 września 2021 r. to ostatni dzień, kiedy system poboru opłat w Polsce był obsługiwany przez dwa systemy: e-TOLL i viaTOLL. Od 1 października 2021 r. obowiązuje już tylko e-TOLL. 

e-Toll dla cieżarówek

e-TOLL – z czym mamy do czynienia?

Najprościej mówiąc, e-TOLL to opłaty za drogi. Biorąc tylko to pod uwagę, nie różni się tu niczym od viaTOLL. Ale w szczegółach już tak. Mamy do czynienia z technologiczną zmianą. Rozwijając definicję nowego systemu, do określania pozycji pojazdu wykorzystywana jest geolokalizacja (pozycjonowanie satelitarne) z wykorzystaniem wirtualnych bramownic. Dla porządku dodamy, że viaTOLL działał na innej zasadzie. Opierał się na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Wjazd na płatne odcinki odbywał się przez plac poboru opłat. To już jednak historia. Teraźniejszość wygląda tak, że e-TOLL określa pozycję pojazdu i rejestruje, ile kilometrów przejechał płatnymi odcinkami, przesyłając te dane do systemu. Aby tak robił, kierowca musi korzystać z urządzenia (lub oprogramowania), które tę trasę wskazuje. To nie są dowolne urządzenia, tylko takie, które są certyfikowane przez Ministerstwo Finansów (MF) i Krajową Administrację Skarbową (KAS).

Jakich użytkowników dotyczy?

e-TOLL jest obowiązkowy dla użytkowników pojazdów lub zespołów pojazdów o dmc powyżej 3,5 t oraz autokarów i autobusów (z przyczepą lub bez przyczepy), bez względu na ich dmc, z liczbą miejsc powyżej 9 (włączając w to miejsce kierowcy). Do tej kategorii mogą również należeć samochody osobowe ciągnące przyczepę, jeśli łączna dmc takiego zestawu przekracza 3,5 t.  

Jakie drogi są objęte opłatami?

Poruszając się po krajowych drogach, zapłacimy za przejazd po płatnych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W przypadku autostrad są to dwa odcinki: A2 Konin — Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie — Sośnica. Wiadomo już, że sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich zostanie niebawem rozszerzona. Znaleźć się w niej mają wszystkie autostrady i drogi ekspresowe i część odcinków dróg krajowych. Przeliczając to na kilometry, przybędzie ich ok. 1,4 tys. i z obecnych 3,6 tys. km zrobi się 5 tys. km. To jednak nie jest liczba docelowa – w przyszłości tych dróg będzie przybywać.

Wysokość opłat 

Samochód ciężarowy samochodowi ciężarowemu nierówny. Koszt przejazdu jest zróżnicowany w zależności od dopuszczalnej masy pojazdu lub łącznej dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów (np. pojazd z przyczepą) oraz klasy emisji spalin.

e-Toll dla cieżarówek

Jak to działa w SafeFleet?

SafeFleet, jeden z głównych dostawców monitoringu GPS, uzyskał pozytywne wyniki testów przejazdowych swoich urządzeń w MF i KAS, stając się certyfikowanym operatorem e-TOLL. Oznacza to, że oferujemy sprzedaż, montaż, wsparcie techniczne oraz serwis naszych produktów. Dane lokalizacyjne użytkownika pojazdu o dmc powyżej 3,5 t, współpracującego z SafeFleet, są przekazywane za pomocą urządzenia zwanego ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny), zamontowanego w pojeździe. Aby przekazać dane do systemu, najpierw należy się upewnić, czy zamontowany w samochodzie ZSL współpracuje z e-TOLL. W przypadku SafeFleet są to modele FMB120, FMB140, FMB630, FMB640 i FMT100 (FMB920 w trakcie certyfikacji). Możliwość powiązania e-TOLL oraz rozbudowanych funkcjonalności monitoringu GPS sprawia, że użytkownik ma dostęp do wszelkich interesujących go danych na temat pojazdów i sposobu ich eksploatacji. 

Integracja GPS z e-TOLL to rozwiązanie stabilne, szczególnie polecane dla przewoźników drogowych. W znaczącym stopniu ogranicza ryzyko nałożenia kary za brak opłaty, jakie towarzyszy korzystaniu z aplikacji mobilnej. W jej przypadku większe jest prawdopodobieństwo przypadkowego wyłączenia, zawieszenia, rozładowania urządzenia mobilnego, a to już rodzi poważne konsekwencje. A że to możliwe, wystarczy sięgnąć pamięcią do perturbacji towarzyszących korzystaniu z systemu SENT. Niedogodnością aplikacji jest jeszcze konieczność każdorazowego ustalania trasy oraz rozpoczynania i kończenia przejazdu. 

Niezależnie od wyboru urządzenia, konieczna jest rejestracja w systemie e-TOLL oraz przypisanie konkretnego ZSL do pojazdu, w którym jest zamontowany. Zarejestrować się w systemie można na kilka sposobów, w tym online, na stronie etoll.gov.pl.