SafeFleet operatorem e-TOLL
SafeFleet uzyskała pozytywny wynik testów przejazdowych e-TOLL, stając się tym samym operatorem systemu w Polsce. Na liście urządzeń dopuszczonych do funkcjonowania w systemie e-TOLL są modele FMB120, FMB140, FMB630, FMB640 i FMT100. W trakcie certyfikacji jest jeszcze model FMB920. Firmy, które korzystają z nich na co dzień, mogą aktywować usługę e-TOLL. Użytkowników innych modeli, a także wszystkich zainteresowanych współpracą z SafeFleet zapraszamy do kontaktu.
Już działa nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL
SafeFleet sp. z o.o.
ul. Modzelewskiego 32
02-679 Warszawa
NIP (VAT) PL8792672043
REGON 341506468
KRS 0000485903
tel. 22 245 23 91
biuro@safefleet.pl
Ważne wiadomości e-TOLL
Rejestracja i opłacanie przejazdów w e-TOLL ma wiązać się z obniżką myta o 25 procent. To projekt zmian przepisów ustawy o autostradach płatnych, które mają wejść w życie w sierpniu.
Termin obowiązywania ulgi
Ulga nie będzie obowiązywać bezterminowo. Jest planowana do 30 września 2021 r., czyli do momentu, kiedy Ministerstwo Finansów wygasi system viaTOLL.
Ochrona w przypadku awarii
W razie awarii urządzenia, KAS proponuje, by kierowca miał możliwość opłacenia przejazdu na podstawie zadeklarowanej trasy. Przypomnijmy, że w myśl dotychczasowych przepisów, jeśli awaria trwa dłużej niż 15 minut, kierowca musi zjechać na parking lub opuścić drogę płatną.
Dodatkowe wsparcie
Planowane rozwiązania pozwolą również kierowcy kontynuować podróż mimo awarii i uiścić opłatę w ciągu 3 dni, jeśli weźmie udział w usuwaniu awarii, akcji ratowniczej, walce z klęską żywiołową lub jeśli pojazd przewozi określony ładunek, lub jeśli jest to autokar wiozący pasażerów.
Wykorzystano publikację portalu logistyka.rp.pl
Ulga e-TOLL w podatku dochodowym wiąże się z kosztami ponoszonymi na wyposażenie pojazdów w urządzenia do poboru opłat w systemie e-TOLL.
Ulga, czyli…
Ulga, czyli odliczenie od dochodu (przychodu) z pozarolniczej działalności gospodarczej lub od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej ustalonego na podstawie prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych (PIT) albo od dochodu z innych źródeł niż zyski kapitałowe (CIT):
- wydatków związanych z nabyciem zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego,
- opłat poniesionych z tytułu umowy na obsługę zewnętrznego systemu lokalizacyjnego albo urządzenia pokładowego,
- opłat poniesionych z tytułu umowy leasingu, najmu lub dzierżawy zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego lub innej umowy o podobnym charakterze, na podstawie której taki system albo takie urządzenie zostały oddane do używania.
W uldze są uwzględniane wydatki i opłaty netto. Poniesione wydatki i opłaty podlegają odliczeniu również w przypadku, gdy zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
W podatku PIT odliczenie przysługuje od dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych według skali podatkowej albo od dochodu opodatkowanego według 19% stawki podatku albo od przychodu opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W podatku CIT odliczenie przysługuje od dochodu opodatkowanego według 9% albo 19% stawki podatku.
Okres odliczenia wydatków
Odliczyć można tylko wydatki z 2021 r.
Wysokość ulgi
Maksymalnie odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn 500 zł oraz liczby systemów lokalizacyjnych lub urządzeń pokładowych. Liczba systemów i urządzeń nie może być większa niż liczba pojazdów, które w 2021 roku wykonały co najmniej jeden przejazd, za który została zapłacona opłata elektroniczna z wykorzystaniem tego systemu lub urządzenia.
Inaczej mówiąc, poniesiony wydatek, np. na jedno urządzenie do jednego pojazdu w wysokości 400 zł uprawnia do jego odliczenia w całości (mieści się w ustalonym limicie 500 zł), a wydatek, np. na jedno urządzenie do jednego pojazdu w wysokości 700 zł uprawnia do odliczenia 500 zł (do wysokości przysługującego limitu).
W jaki sposób dokonać odliczenia?
W podatku PIT poniesione wydatki można odliczyć od dochodu (przychodu) ustalonego za 2021 rok. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za 2021 rok.
W podatku CIT odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym zostały poniesione wydatki i opłaty, a w przypadku podatnika, którego rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy, odliczenie może zostać dokonane w zeznaniu składanym za rok podatkowy obejmujący dzień 31 grudnia 2021 roku.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1163),
- art. 52ja ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.),
- art. 38ea ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm.),
- art. 57aa ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.).
Ruszył e-TOLL – nowy system poboru opłat za przejazd pojazdami o dmc powyżej 3,5 t po płatnych drogach krajowych oraz pojazdami ciężkimi i lekkimi po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4).
Na autostradach A2 i A4, w miejscach poboru opłat, dla użytkowników e-TOLL wyznaczono prawe pasy przejazdowe.
e-TOLL, czyli…
e-TOLL to nowy system poboru elektronicznych opłat drogowych w Polsce za przejazd pojazdów ciężkich i lekkich po wybranych odcinkach dróg krajowych. e-TOLL zastępuje dotychczasowy viaTOLL, który zostanie wygaszony najpóźniej do 30 września 2021 r. Do tego czasu obowiązuje okres przejściowy, w którym funkcjonują oba systemy poboru opłat dla pojazdów ciężkich. Każdy użytkownik w dogodnym dla siebie terminie może przejść z viaTOLL do e-TOLL.
e-TOLL wykorzystuje technologię pozycjonowania satelitarnego, podczas gdy viaTOLL…
viaTOLL zostanie wygaszony najpóźniej do 30 września 2021 r.
Wraz z uruchomieniem e-TOLL, w miejscach poboru opłat autostrad A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, dla jego użytkowników zostały przeznaczone prawe pasy przejazdowe. Rozliczanie opłaty za przejazd autostradą jest możliwe za pomocą aplikacji mobilnej e-TOLL PL, dostępnej w sklepach Google Play i App Store.
Od 1 grudnia 2021 r. przejazd odcinkami autostrad, administrowanymi przez GDDKiA nie będzie wymagał zatrzymywania się przed bramkami. W przypadku pojazdów lekkich przejazd można opłacić na dwa sposoby:
- zakup biletu autostradowego, np. na stacji benzynowej, podając numer rejestracyjny pojazdu
- na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do e-TOLL, analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich – OBU/ ZSL lub z wykorzystaniem aplikacji e-TOLL PL
Krok po kroku - co to jest e-TOLL?
e-TOLL, czyli System Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, został uruchomiony w czerwcu 2021 r.
e-TOLL służy do poboru opłat drogowych w Polsce za przejazd po płatnych odcinkach dróg, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Jest nadzorowany przez Szefa KAS. System e-TOLL zastąpi dotychczasowy system viaTOLL.
System e-TOLL umożliwia opłacanie przejazdów zarówno przez pojazdy ciężkie jak i lekkie. e-TOLL jest zintegrowany z system SENT oraz usługami gov.pl.
e-TOLL opiera się na technologii pozycjonowania satelitarnego, z wykorzystaniem wirtualnych bramownic.
Dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t użytkownik może zdecydować się na jeden z poniższych wariantów przekazywania danych lokalizacyjnych do systemu:
• z wykorzystaniem aplikacji zainstalowanej na urządzeniu mobilnym
• lokalizatorów fabrycznie zamontowanych w pojazdach (ZSL)
• urządzeń pokładowych (OBU)
e-TOLL wprowadza zmiany w miejscach poboru opłat na autostradach A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica. Dla użytkowników systemu (a także viaTOLL) uruchomiono prawe, skrajne pasy przejazdowe. Użytkownicy pojazdów lekkich mają możliwość wnoszenia opłaty za przejazd za pomocą aplikacji mobilnej.
e-TOLL dotyczy wszystkich pojazdów oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów, bez względu na ich dopuszczalną masę całkowitą.
Grupa pojazdów o dmc > 3,5 t oraz < 12 t
• Samochód osobowy z przyczepą o łącznej dmc pojazdu i przyczepy > 3,5 t
• Mikrobus z liczbą miejsc siedzących < 9 z przyczepą o łącznej dmc pojazdu i przyczepy > 3,5 t
• Ciągnik siodłowy z naczepą o dmc > 3,5 t
• Ciągnik siodłowy bez naczepy o dmc > 3,5 t
• Samochód dostawczy > 3,5 t
Grupa pojazdów o dmc ≥ 12 t
• Samochód ciężarowy o dmc co najmniej 12 t
• Samochód ciężarowy o dmc 12 t z przyczepą z dyszlem
• Ciągnik siodłowy z naczepą o dmc > 12 t
Autobusy
• Autokar/ autobus z liczbą miejsc siedzących > 9 (łącznie z kierowcą), bez względu na dmc
• Autokar/ autobus z liczbą miejsc siedzących > 9 (łącznie z kierowcą) z przyczepą, bez względu na dmc
Obowiązek zarejestrowania się w e-TOLL dotyczy wszystkich, którzy będą poruszać się po drogach płatnych pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu lub zestawu pojazdów powyżej 3,5 tony.
Jak się zarejestrować?
Na 3 sposoby:
online
w stacjonarnej sieci MOK (Miejsc Obsługi Klienta)
za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych
Filmy instruktażowe
Rejestracja konta użytkownika w e-TOLL - kliknij
Rejestracja firmy w e-TOLL - kliknij
Rejestracja pojazdu i doładowanie salda w systemie e-TOLL - kliknij
Rejestrując się w e-TOLL, trzeba wskazać sposób płatności za przejazd po drogach płatnych. Do wyboru są 2 rodzaje rozliczeń:
konto przedpłacone – podczas rejestracji doładuj konto, z którego będą pobierane środki za przejechane odcinki dróg płatnych
konto z odroczoną płatnością – podczas rejestracji będziesz mógł ustanowić zabezpieczenie na swoim koncie (jako wpłatę pieniężną lub gwarancję). Jeżeli wybierzesz gwarancję, to do czasu jej potwierdzenia będziesz mógł korzystać z systemu e-TOLL w trybie przedpłaconym
Do każdego z kont możesz zarejestrować dowolną ilość pojazdów. W przypadku konta z odroczoną płatnością każdy zarejestrowany na nim pojazd będzie zwiększał wymaganą kwotę niezbędnego zabezpieczenia.
Aby rozpocząć przejazd pozostał jeszcze jeden krok
Dodaj do swojego konta urządzenie pokładowe (OBE) i powiąż z nim zarejestrowany pojazd – możesz to zrobić zarówno w Internetowym Koncie Klienta, jak i w dowolnym Miejscu Obsługi Klienta.
W systemie e-TOLL do wyboru są poniższe rodzaje urządzeń pokładowych:
aplikacja e-TOLL pl
OBU
ZSL
Wykaz płatnych odcinków dróg e-TOLL, z wyszukiwarką, administrowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), z podziałem na:
sekcję płatną
województwo
nr drogi
długość odcinka
odcinek drogi płatnej
jest dostępny na stronie systemu e-TOLL: wykaz płatnych odcinków dróg e-TOLL
Na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, w miejscach poboru opłat, wyznaczono pasy przejazdowe przeznaczone dla użytkowników systemów e-TOLL, viaTOLL, a także viaAUTO.
Pasy przejazdowe dla użytkowników e-TOLL i viaTOLL są oznaczone tablicami informacyjnymi z logotypem nowego systemu e-TOLL, umieszczonymi nad drogą (przed dojazdem do miejsca poboru opłat) oraz nad bramkami. Są to skrajne, prawe pasy wjazdowe i wyjazdowe autostrady, na których szlabany otwierane są automatycznie.
Kierowcy lekkich pojazdów, którzy nie korzystają jeszcze z e-TOLL, powinni wybierać pasy przejazdowe po lewej stronie miejsca poboru opłat. Jeśli kierowca przez pomyłkę wjedzie na autostradę pasem dla e-TOLL i viaTOLL, to zjeżdżając z autostrady powinien opłacić przejazd w okienku.
Pasy e-TOLL są przeznaczone dla użytkowników systemu e-TOLL, viaTOLL lub viaAUTO i viaBOX. Kierowcy lekkich pojazdów (łączna dmc nieprzekraczająca 3,5 t) mogą opłacać przejazdy w nowym systemie po zarejestrowaniu się (instrukcja rejestracji tutaj) i pobraniu aplikacji mobilnej e-TOLL PL. Aplikację można bezpłatnie pobrać w Google Play lub AppStore.
Konsekwencje wjazdu na niewłaściwy pas
Kierowcy, którzy nie korzystają z systemów e-TOLL, viaTOLL lub viaAUTO powinni przy wjeździe i wyjeździe z autostrady kierować się do bramek po lewej stronie miejsca poboru opłat.
Jeżeli jednak kierowca wjedzie na autostradę pasem przeznaczonym dla użytkowników systemów e-TOLL i viaTOLL, powinien kontynuować przejazd (bez zawracania i zatrzymywania pojazdu), a przy wyjedźcie podjechać do kasy dla użytkowników manualnego systemu poboru opłat (oznaczonych znakiem inkasenta) i zapłacić za przejazd. Wówczas opłata będzie pobrana za najdłuższy odcinek płatny danej autostrady. Opłacenie przejazdu w sposób manualny pozwoli uniknąć nałożenia na użytkownika opłaty dodatkowej.
zmiana technologii: radiową (DSRC), wykorzystywaną przez viaTOLL, zastąpiła technologia pozycjonowania satelitarnego i bezprzewodowej transmisji danych (GNSS)
nie trzeba podpisywać umów
trzeba zarejestrować się w IKK (Indywidualne Konto Klienta); wszystko można zrobić online lub w MOK (Miejsce Obsługi Klienta)
przekazywanie danych geolokalizacyjnych do e-TOLL możliwe jest na 3 sposoby:
OBU
ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny)
aplikacja mobilna e-TOLL PL
W związku z (...) uruchomieniem systemu e-TOLL, nowe usługi ZSL na potrzeby systemu e-TOLL i systemu SENT zostaną udostępnione na portalu PUESC (https://www.puesc.gov.pl/). Tym samym podmioty świadczące usługi monitorowania przejazdów na rzecz przewoźników, będą mogły:
rejestrować usługi ZSL – „nowe usługi ZSL”
rejestrować urządzenia ZSL na rzecz użytkowników (przewoźników) – „nowe urządzenia ZSL”
Informacja dla użytkowników i dostawców ZSL korzystających z usługi e-TOLL
Jeżeli wykonujesz przewozy po drogach płatnych i nie przewozisz towarów objętych systemem SENT, nowe usługi i urządzenia ZSL zarejestruj do dnia, w którym zaczniesz korzystać z systemu e-TOLL.
Informacja dla użytkowników i dostawców ZSL korzystających jedynie z usługi SENT
Jeżeli wykonujesz przewozy poza drogami płatnymi, ale przewozisz towary objęte systemem SENT, nowe usługi i urządzenia ZSL zarejestruj do 30 września 2021 r.
WAŻNE:
do 30 września 2021 r. możesz korzystać z dotychczasowych numerów urządzeń ZSL
do 30 września 2021 r. możesz zarządzać i dodawać kolejne urządzenia korzystając z dotychczasowych usług ZSL – od 1 października 2021 r. dodawanie kolejnych urządzeń nie będzie możliwe w ramach dotychczasowych usług ZSL i dotychczasowe numery urządzeń ZSL zostaną wyrejestrowane
zarejestrowanie nowych usług i urządzeń ZSL do 30 września 2021 r. nie dezaktywuje automatycznie dotychczasowych numerów urządzeń ZSL, co oznacza, że jedno urządzenie będzie miało 2 numery (numer dotychczasowy i nowy numer) i użytkownik będzie mógł posługiwać się jednym albo drugim numerem.
Informacja dla użytkowników i dostawców ZSL korzystających z usługi SENT i e-TOLL
Jeżeli wykonujesz przewozy po drogach płatnych i jednocześnie przewozisz towary objęte systemem SENT, nowe usługi i urządzenia ZSL zarejestruj do dnia, w którym zaczniesz korzystać z systemu e-TOLL.
WAŻNE:
jeżeli zarejestrujesz nowe usługi i urządzenia ZSL przed dniem, w którym zaczniesz korzystać z systemu e-TOLL:
na potrzeby systemu e-TOLL – nie posługujesz się nowymi numerami urządzeń ZSL
na potrzeby systemu SENT – możesz posługiwać się nowymi numerami urządzeń ZSL albo korzystać z dotychczasowych numerów urządzeń ZSL
od dnia, w którym zaczniesz korzystać z systemu e-TOLL:
na potrzeby e-TOLL – musisz posługiwać się nowymi numerami urządzeń ZSL
na potrzeby SENT – musisz posługiwać się nowymi numerami urządzeń ZSL
Oznacza to, że:
jeżeli poruszasz się po drodze płatnej i jednocześnie przewozisz towary objęte SENT możesz posługiwać się tylko nowymi numerami urządzeń ZSL
na potrzeby systemu e-TOLL nie możesz wykorzystywać numerów urządzeń ZSL zarejestrowanych dotychczasowo na potrzeby systemu SENT.
Wnoszenie opłat w systemie e-TOLL będzie kontrolowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
Główny Inspektor Transportu Drogowego ma uprawnienia w zakresie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej, w tym kontroli używanego w pojeździe urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego oraz urządzenia pokładowego, wykorzystującego technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, a także nałożenia i pobierania kar pieniężnych.
Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej mają uprawnienia w zakresie
kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej, w tym kontrolę używanego w pojeździe urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego oraz urządzenia pokładowego, wykorzystującego technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, przy wykonywaniu swoich ustawowych zadań.
Wpływy z poboru opłaty elektronicznej trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, a służą do budowy i utrzymania dróg krajowych.
Jeśli kontrola wykryje naruszenie przepisów ustawy o drogach publicznych w zakresie opłaty elektronicznej, Główny Inspektor Transportu Drogowego nałoży karę administracyjną na właściciela, posiadacza albo użytkownika pojazdu lub na korzystającego z dróg niebędącego właścicielem, posiadaczem albo użytkownikiem pojazdu. Kara administracyjna może być także nałożona na kierującego pojazdem w przypadku wprowadzenia do urządzenia nieprawidłowych danych o kategorii pojazdu.
Zgodnie z art. 13i ust. 4ab. ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, kierujący pojazdem samochodowym odmawia przejazdu w przypadku gdy właściciel, posiadacz albo użytkownik pojazdu w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, zwany dalej „właścicielem, posiadaczem albo użytkownikiem pojazdu”, nie wyposażył pojazdu w prawidłowo funkcjonujący zewnętrzny system lokalizacyjny, albo prawidłowo funkcjonujące urządzenie pokładowe albo urządzenie mobilne wraz z oprogramowaniem, zapewniające przekazywanie tych danych.
Zgodnie z art. 13ib ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, w przypadku nieotrzymania numeru referencyjnego urządzenia mobilnego wraz z oprogramowaniem, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego, kierujący pojazdem samochodowym odmawia przejazdu.
Zestawienie naruszeń i kar jest dostępne na stronie systemu e-TOLL: kontrole i kary