Jak działa e-TOLL?

  1. Home
  2. /
  3. Jak działa e-TOLL

Krok po kroku - co to jest e-TOLL?

e-TOLL, czyli System Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, został uruchomiony w czerwcu 2021 r.

e-TOLL służy do poboru opłat drogowych w Polsce za przejazd po płatnych odcinkach dróg, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Jest nadzorowany przez Szefa KAS. System e-TOLL zastępuje dotychczasowy system viaTOLL.

System e-TOLL umożliwia opłacanie przejazdów zarówno przez pojazdy ciężkie, jak i lekkie. e-TOLL jest zintegrowany z system SENT oraz usługami gov.pl.

1

Jak działa e-TOLL?

e-TOLL, czyli System Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, został uruchomiony w czerwcu 2021 r.

e-TOLL służy do poboru opłat drogowych w Polsce za przejazd po płatnych odcinkach dróg, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Jest nadzorowany przez Szefa KAS. System e-TOLL zastępuje dotychczasowy system viaTOLL.

System e-TOLL umożliwia opłacanie przejazdów zarówno przez pojazdy ciężkie jak i lekkie. e-TOLL jest zintegrowany z system SENT oraz usługami gov.pl.

2

Jakich pojazdów dotyczy e-TOLL?

e-TOLL dotyczy wszystkich pojazdów oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów, bez względu na ich dopuszczalną masę całkowitą.

Grupa pojazdów o dmc > 3,5 t oraz < 12 t
• Samochód osobowy z przyczepą o łącznej dmc pojazdu i przyczepy > 3,5 t
• Mikrobus z liczbą miejsc siedzących < 9 z przyczepą o łącznej dmc pojazdu i przyczepy > 3,5 t
• Ciągnik siodłowy z naczepą o dmc > 3,5 t
• Ciągnik siodłowy bez naczepy o dmc > 3,5 t
• Samochód dostawczy > 3,5 t

Grupa pojazdów o dmc ≥ 12 t

• Samochód ciężarowy o dmc co najmniej 12 t
• Samochód ciężarowy o dmc 12 t z przyczepą z dyszlem
• Ciągnik siodłowy z naczepą o dmc > 12 t

Autobusy

• Autokar/ autobus z liczbą miejsc siedzących > 9 (łącznie z kierowcą), bez względu na dmc
• Autokar/ autobus z liczbą miejsc siedzących > 9 (łącznie z kierowcą) z przyczepą, bez względu na dmc

3

Rejestracja w e-TOLL

Obowiązek zarejestrowania się w e-TOLL dotyczy wszystkich, którzy będą poruszać się po drogach płatnych pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu lub zestawu pojazdów powyżej 3,5 tony.

Jak się zarejestrować?

Na 3 sposoby:

  • online
  • w stacjonarnej sieci MOK (Miejsc Obsługi Klienta)
  • za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych

Filmy instruktażowe

Rejestracja konta użytkownika w e-TOLL – kliknij

Rejestracja firmy w e-TOLL – kliknij

Rejestracja pojazdu i doładowanie salda w systemie e-TOLL – kliknij

Rejestrując się w e-TOLL, trzeba wskazać sposób płatności za przejazd po drogach płatnych. Do wyboru są 2 rodzaje rozliczeń:

  • konto przedpłacone – podczas rejestracji doładuj konto, z którego będą pobierane środki za przejechane odcinki dróg płatnych
  • konto z odroczoną płatnością – podczas rejestracji będziesz mógł ustanowić zabezpieczenie na swoim koncie (jako wpłatę pieniężną lub gwarancję). Jeżeli wybierzesz gwarancję, to do czasu jej potwierdzenia będziesz mógł korzystać z systemu e-TOLL w trybie przedpłaconym

Do każdego z kont możesz zarejestrować dowolną ilość pojazdów. W przypadku konta z odroczoną płatnością każdy zarejestrowany na nim pojazd będzie zwiększał wymaganą kwotę niezbędnego zabezpieczenia.

Aby rozpocząć przejazd pozostał jeszcze jeden krok

Dodaj do swojego konta urządzenie pokładowe i powiąż z nim zarejestrowany pojazd – możesz to zrobić zarówno w Internetowym Koncie Klienta, jak i w dowolnym Miejscu Obsługi Klienta.

W systemie e-TOLL do wyboru są poniższe rodzaje urządzeń pokładowych:

  • aplikacja e-TOLL pl
  • OBU
  • ZSL
4
Odcinki płatne objęte systemem e-TOLL

Wykaz płatnych odcinków dróg e-TOLL, z wyszukiwarką, administrowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), z podziałem na:

  • sekcję płatną
  • województwo
  • nr drogi
  • długość odcinka
  • odcinek drogi płatnej

jest dostępny na stronie systemu e-TOLL: wykaz płatnych odcinków dróg e-TOLL

6
Pobór opłat na autostradach A2 i A4

Na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, w miejscach poboru opłat, wyznaczono pasy przejazdowe przeznaczone dla użytkowników systemów e-TOLL, viaTOLL, a także viaAUTO.

Pasy przejazdowe dla użytkowników e-TOLL i viaTOLL są oznaczone tablicami informacyjnymi z logotypem nowego systemu e-TOLL, umieszczonymi nad drogą (przed dojazdem do miejsca poboru opłat) oraz nad bramkami. Są to skrajne, prawe pasy wjazdowe i wyjazdowe autostrady, na których szlabany otwierane są automatycznie.

Kierowcy lekkich pojazdów, którzy nie korzystają jeszcze z e-TOLL, powinni wybierać pasy przejazdowe po lewej stronie miejsca poboru opłat. Jeśli kierowca przez pomyłkę wjedzie na autostradę pasem dla e-TOLL i viaTOLL, to zjeżdżając z autostrady powinien opłacić przejazd w okienku.

6

Pasy e-TOLL

Pasy e-TOLL są przeznaczone dla użytkowników systemu e-TOLL, viaTOLL lub viaAUTO i viaBOX. Kierowcy lekkich pojazdów (łączna dmc nieprzekraczająca 3,5 t) mogą opłacać przejazdy w nowym systemie po zarejestrowaniu się (instrukcja rejestracji tutaj) i pobraniu aplikacji mobilnej e-TOLL PL. Aplikację można bezpłatnie pobrać w Google Play lub AppStore.

Konsekwencje wjazdu na niewłaściwy pas

Kierowcy, którzy nie korzystają z systemów e-TOLL, viaTOLL lub viaAUTO powinni przy wjeździe i wyjeździe z autostrady kierować się do bramek po lewej stronie miejsca poboru opłat.

Jeżeli jednak kierowca wjedzie na autostradę pasem przeznaczonym dla użytkowników systemów e-TOLL i viaTOLL, powinien kontynuować przejazd (bez zawracania i zatrzymywania pojazdu), a przy wyjedźcie podjechać do kasy dla użytkowników manualnego systemu poboru opłat (oznaczonych znakiem inkasenta) i zapłacić za przejazd. Wówczas opłata będzie pobrana za najdłuższy odcinek płatny danej autostrady. Opłacenie przejazdu w sposób manualny pozwoli uniknąć nałożenia na użytkownika opłaty dodatkowej.

8

e-TOLL. Co się zmieniło dla użytkowników?

  • zmiana technologii: radiową (DSRC), wykorzystywaną przez viaTOLL, zastąpiła technologia pozycjonowania satelitarnego i bezprzewodowej transmisji danych (GNSS)
  • nie trzeba podpisywać umów
  • trzeba zarejestrować się w IKK (Indywidualne Konto Klienta); wszystko można zrobić online lub w MOK (Miejsce Obsługi Klienta)
  • przekazywanie danych geolokalizacyjnych do e-TOLL możliwe jest na 3 sposoby:
    • OBU
    • ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny)
    • aplikacja mobilna e-TOLL PL
8

Urządzenia ZSL do e-TOLL i SENT

W związku z (…) uruchomieniem systemu e-TOLL, nowe usługi ZSL na potrzeby systemu e-TOLL i systemu SENT zostaną udostępnione na portalu PUESC
(https://www.puesc.gov.pl/). Tym samym podmioty świadczące usługi monitorowania przejazdów na rzecz przewoźników, będą mogły:

  • rejestrować usługi ZSL – „nowe usługi ZSL”
  • rejestrować urządzenia ZSL na rzecz użytkowników (przewoźników) – „nowe urządzenia ZSL”

Informacja dla użytkowników i dostawców ZSL korzystających z usługi e-TOLL

Jeżeli wykonujesz przewozy po drogach płatnych i nie przewozisz towarów objętych systemem SENT, nowe usługi i urządzenia ZSL zarejestruj do dnia, w którym zaczniesz korzystać z systemu e-TOLL.

Informacja dla użytkowników i dostawców ZSL korzystających jedynie z usługi SENT

Jeżeli wykonujesz przewozy poza drogami płatnymi, ale przewozisz towary objęte systemem SENT, nowe usługi i urządzenia ZSL zarejestruj do 30 września 2021 r.

WAŻNE:

  • do 30 września 2021 r. możesz korzystać z dotychczasowych numerów urządzeń ZSL
  • do 30 września 2021 r. możesz zarządzać i dodawać kolejne urządzenia korzystając z dotychczasowych usług ZSL – od 1 października 2021 r. dodawanie kolejnych urządzeń nie będzie możliwe w ramach dotychczasowych usług ZSL i dotychczasowe numery urządzeń ZSL zostaną wyrejestrowane
  • zarejestrowanie nowych usług i urządzeń ZSL do 30 września 2021 r. nie dezaktywuje automatycznie dotychczasowych numerów urządzeń ZSL, co oznacza, że jedno urządzenie będzie miało 2 numery (numer dotychczasowy i nowy numer) i użytkownik będzie mógł posługiwać się jednym albo drugim numerem.

Informacja dla użytkowników i dostawców ZSL korzystających z usługi SENT i e-TOLL

Jeżeli wykonujesz przewozy po drogach płatnych i jednocześnie przewozisz towary objęte systemem SENT, nowe usługi i urządzenia ZSL zarejestruj do dnia, w którym zaczniesz korzystać z systemu e-TOLL.

WAŻNE:

  • jeżeli zarejestrujesz nowe usługi i urządzenia ZSL przed dniem, w którym zaczniesz korzystać z systemu e-TOLL:
  1. na potrzeby systemu e-TOLL – nie posługujesz się nowymi numerami urządzeń ZSL
  2. na potrzeby systemu SENT – możesz posługiwać się nowymi numerami urządzeń ZSL albo korzystać z dotychczasowych numerów urządzeń ZSL
  • od dnia, w którym zaczniesz korzystać z systemu e-TOLL:
  1. na potrzeby e-TOLL – musisz posługiwać się nowymi numerami urządzeń ZSL
  2. na potrzeby SENT – musisz posługiwać się nowymi numerami urządzeń ZSL

Oznacza to, że:

  • jeżeli poruszasz się po drodze płatnej i jednocześnie przewozisz towary objęte SENT możesz posługiwać się tylko nowymi numerami urządzeń ZSL
  • na potrzeby systemu e-TOLL nie możesz wykorzystywać numerów urządzeń ZSL zarejestrowanych dotychczasowo na potrzeby systemu SENT.

 

Tekst pochodzi ze strony e-toll.gov.pl

9

Kontrole

Wnoszenie opłat w systemie e-TOLL będzie kontrolowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Główny Inspektor Transportu Drogowego ma uprawnienia w zakresie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej, w tym kontroli używanego w pojeździe urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego oraz urządzenia pokładowego, wykorzystującego technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, a także nałożenia i pobierania kar pieniężnych.

Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej mają uprawnienia w zakresie

kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej, w tym kontrolę używanego w pojeździe urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego oraz urządzenia pokładowego, wykorzystującego technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, przy wykonywaniu swoich ustawowych zadań.

Wpływy z poboru opłaty elektronicznej trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, a służą do budowy i utrzymania dróg krajowych.

Jeśli kontrola wykryje naruszenie przepisów ustawy o drogach publicznych w zakresie opłaty elektronicznej, Główny Inspektor Transportu Drogowego nałoży karę administracyjną na właściciela, posiadacza albo użytkownika pojazdu lub na korzystającego z dróg niebędącego właścicielem, posiadaczem albo użytkownikiem pojazdu. Kara administracyjna może być także nałożona na kierującego pojazdem w przypadku wprowadzenia do urządzenia nieprawidłowych danych o kategorii pojazdu.

Zgodnie z art. 13i ust. 4ab. ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, kierujący pojazdem samochodowym odmawia przejazdu w przypadku gdy właściciel, posiadacz albo użytkownik pojazdu w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, zwany dalej „właścicielem, posiadaczem albo użytkownikiem pojazdu”, nie wyposażył pojazdu w prawidłowo funkcjonujący zewnętrzny system lokalizacyjny, albo prawidłowo funkcjonujące urządzenie pokładowe albo urządzenie mobilne wraz z oprogramowaniem, zapewniające przekazywanie tych danych.

Zgodnie z art. 13ib ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, w przypadku nieotrzymania numeru referencyjnego urządzenia mobilnego wraz z oprogramowaniem, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego, kierujący pojazdem samochodowym odmawia przejazdu.

Zestawienie naruszeń i kar jest dostępne na stronie systemu e-TOLL: kontrole i kary